My Morning Jacket Rif Raf Interview

Started by lfish, Feb 01, 2004, 06:19 AM

Previous topic - Next topic

lfish

Sorry for all non-dutch speaking or reading guys, but this is a dutch interview.

Het is nog een interview dat dateert van 4 november, de dag dat mmj, met de zieke Jim James, optrad in de AB in Brussel.

[size=18]My Morning Jacekt[/size]

Uw lijfblad plaatste My Morning Jacket na de release van At Dawn al op de cover maar opvolger It Still Moves, de derde plaat, zou wel eens de definitieve doorbraak kunnen betekenen voor de band uit Louisville, Kentucky. Jim James en zijn kompanen hebben immers de sprong gewaagd van een independent naar een major.  Een tournee met de Foo Fighters heeft My Morning Jacket al achter de rug en op It Still Moves krijgt de band assistentie van The Memphis Horns, blazers die ook al samenwerkten met Elvis en BB King.  Nu maar hopen dat de muziek van de band - een in echo badende retro-mix van Neil Young, The Band, Led Zeppelin, Pink Floyd, Will Oldham- een breder publiek bereikt.

Hoog tijd voor een gesprek en daarom trokken we op 4 november naar de AB om My Morning Jacket te interviewen en live aan het wert te zien.  En dat laatste viel wat tegen.  Jim James, een man met een flying V, was ziek: griep! Na drie songs hield hij zijn ijle vocalen voor bekeken.  Een instrumentale set, uitvoerige verontschuldigingen en de belofte spoedig naar België terug te keren, volgden.  Om de zieke zanger te sparen, zaten we voor het optreden te praten met zijn bandleden in de backstage van de AB.  Ondanks een chaotische babbel met vermoeide muzikanten wisten we dit op te tekenen....

Hoe gaat het in het leven?
Danny Cash:(toetsen): Fantastisch,(hilariteit bij de bandleden).  Life is dramatic.  Toeren en nog eens toeren.  It's always dramatic.
Johnny Quaid:(gitaar) Het is zoals zien hoe je moeder door iemand wordt afgeslacht.
Patrick Hallahan:(drums) God, schrijf dat maar op.
Johnny: Hij ziet graag hoe iemand zijn moeder de keel oversnijdt.
Patrick: We toeren nu al zes weken non-stop.  Iedereen is wat moe.
Maar rock on!
Danny:Yes sir! Have you ever been in a real enclosed environment with five other dudes?
Nudes?
Danny:(hilariteit bij de bandleden) Dudes. Five nudes would be cool.
Patrick:Positive interviewer. (lacht)
Toeren heeft toch ook mooie kanten, mag ik hopen?
Danny:It's all positive.  Weet je, het is goed om eens de mensen te zien die van je muziek houden.  We zijn er om een goede show te brengen.
Patrick:We zijn nu wat vermoeid maar we beleven samen heel wat plezier.
Is er iemand van jullie die altijd de pineut is?
Danny:(hilariteit) All five of us are both the joker and the victim.
Ik heb jullie voor het eerst aan het werk gezien in de 4AD in Diksmuide een aantal jaren geleden.  Herinneren jullie zich dat optreden nog?
Two-Tone Tommy:(bas) You were there?
Johnny:Dat was een klein zaaltje. Er waren hooguit honderd mensen toen.
Two-Tone Tommy:It was fun. We stonden opgesteld in de hoek van de club.
Johnny:Als we niet zouden touren dan had ik dat plaatsje wellicht nooit gezien. Het is goed ergens te komen waar je anders nooit komt.
Jullie hebben het voorprogramma van de Foo Fighters verzogd.  Viel het mee?
Danny: Yeah, they're really nice guys.
Patrick: They're the coolest guys in the world.  We hebben veel dronken nachten met hen doorgebracht.
Danny:Dave Grohl is gek van Beer bombs: tonnetjes bier die je in één keer moet opdrinken.
Patrick:I had a lot of that stuff.
Centro-matic is vandaag jullie voorprogramma.  Van de zanger, Will Johnson, weet ik dat hij sneeuwbollen verzamelt.  Houden jullie er vreemde hobby's op na?
Patrick:Hahaha, that doesn't fucking surprise me if you see him.( hoogstemmetje) Oh ... sneeuwbollen.
Johnny:Ik verlies altijd mijn portefeuille en mijn sleutels.
Patrick:Mijn sleutels hangen rond mijn nek anders verlies ik ze ook.
Two-Tone Tommy:I don't talk.
Danny: Een sport als voetbal is niets voor mij maar ik kan wel goed overweg met een frisbee.  Je hebt geen fysiek contact met andere spelers en punten komen er niet aan te pas.
Johnny: Ik verzamel postkaarten van de steden waar we spelen.
Het album heet It still moves. Wat beweegt er?
Danny:Je mag het invullen zoals je wil.  De mop met de opgezette beer op de cover houdt in dat de beer er altijd zal zijn doorheen de tijd.  He's forzen in time.  "Jim denkt dat muziek nog iets kan in beweging zetten bij mensen.  Niet alles hoeft voor hem overgeproducet en zomaar een product te zijn.
Hoe belangrijk is het dat Jim de productie in eigen handen heeft genomen?
Patrick:It's essential.  We houden de muziek graag binnen onze unit.
Danny:De platenfirma heeft ons niet onder druk gezet.  De mensen van het label zeiden: We geloven in wat jullie doen en we brengen jullie muziek uit, ongeacht of die veel verkoopt of niet.  Hopelijk blijft dat duren.
Klopt het dat de vocalen van Jim werden opgenomen in een graansilo?
Danny:Some of the reverb on his vocals.  Jim zong zijn partijen in en vanuit de studio lieten we een kabel lopen naar een versterker die we in de silo hadden geplaatst.  Bovenaan in het graanpakhuis hing een micro die alles registreerde.
Houden jullie net als Jim meer van het platteland dan van de stad?
Johnny: Jim en ik zijn opgegroeid op het platteland.  Er heerst daar peis en vree. Ik hou daar van.
Patrick:Niets is mooier dan op een mooie dag ergens in the middle of nowhere te zijn.
Jim zegt dat mensen vervreemden van de natuur. Zijn jullie het daar mee eens?
Danny:Yeah, it's weird. In de buurt van onze repititieruimte, niet zo ver van Louisville, hebben we het aantal huizen de laatste jaren sterk zien toenemen.  Mensen vervreemden zeer zeker van de natuur.
Patrick:Nu ik er aan denk: Stel dat er morgen een bom ontploft, dat er geen elektriciteit meer is en dat iedereen op zijn natuurlijke staat is aangewezen.  Denk je dat je dan kan overleven?
Vraag het eens aan Thomas Hobbes

Raar interview.  Duidelijk was de groep vermoeid van het vele toeren. Maar toch klonken Danny en Johnny nog tamelijk positief. Ook wel een bizar interview met soms een aantal rare vragen en antwoorden.  Maar the jacket heeft wel al altijd een raar gevoel voor humor gehad.
lfish

Oz

Yeah, I can imagine the atmosphere after that concert, even though I wasn't there. I think they had all the right to be either depressed or "strontmelig"....  :)
I'm ready when you are

DD

jorgen furgen jaigen daii reverb jim hieegen.

that shits hilarious.  it looks like the guys can speak dutch.  now if one of you educated type peeps could translate this i would be much abliged.
[url="//www.myspace.com/rednails"]www.myspace.com/rednails[/url]

www.garageband.com/artist/rednails